torsdag 20 november 2008

Presentation av Ingegerd Lusensky


Foto: Jonas Eriksson

2000 kom Ingegerd Lusensky till Biskops Arnö för att leda folkhögskolan som rektor. Hon har berättat med värme och känsla i rösten om hur den här vackra platsen berörde henne och hur ett av hennes första beslut på sin nya post blev att byta ut den stora skylt som att nere vid vägbanken med texten "Obehöriga äga ej tillträde" ut mot en helt annan:

Välkommen till Biskops Arnö
.
Det är den anda, tillsammans med Ingegerds idrotts- och friskvårdsbakgrund som har gjort att Biskops Arnö nu är platsen för Hämta Hem.
.
Här är Ingegerds presentation:
.
Idrottsläraren som efter 11 år i grundskolan blev friskvårdsledare 1983. Friskvård var ganska nytt som begrepp och min stad Örnsköldsvik satsade stort och öppnade i kommunal- och landstingsregi en friskvårdscentral. Jag blev den förste friskvårdsledaren och chef på centralen som hade fem anställda plus en konsultläkare med några timmar/vecka.
.
Efter tre fantastiska år där, blev jag tillfrågad om att starta en friskvårdslinje på Hampnäs folkhögskola som finns i Örnsköldsvik. Det blev min början inom folkbildningen, ett val som jag aldrig ångrat.
.
Jag kände direkt att både jag som person och friskvård som ämne passade otroligt bra i folkhögskolemiljö.
.
Det blev sju år som kursföreståndare på friskvårdslinjen, sju år av ständig fortbildning för mig. Jag hade möjlighet att gå en del kurser parallellt med arbetet på kursen. Jag fick den helhetssyn på hälsa och välbefinnande som jag saknade i början. Utvecklingen inom friskvårdsområdet gick fort och friskvårdslinjen byggdes på en tredje termin med alternativmedicinsk inriktning 1992.
.
Jag lämnade skolan för ett spännande ledaruppdrag i januari 1993. Efter ett och ett halvt år kom jag tillbaka till folkbildningen och då som rektor för min gamla skola Hampnäs.
.
Tro, tillit och frihet att handla är mina ledstjärnor som chef och ledare. Jag har en stark grund med mitt holistiska friskvårdsengagemang, som jag tagit med mig först till Hampnäs och sedan år 2000 till Biskops-Arnö.
.
Här startade vi redan 2001 två olika friskvårdslinjer och vi har arbetat kraftfullt med landstinget i Uppsala läns stora friskvårdssatsning "Det goda livet" 2002-2004. I dess kölvatten har det blivit uppdragsutbildningar, t ex Friskvårdsinspiratörsutbildning för Håbo kommun, Det goda livet-kurser för Kommunal i Uppsala län under 2004-2008 mm.
.
Det känns verkligen helt rätt för mig att vi kan gå vidare och genomföra Hämta Hem - leaderprojektet på Biskops-Arnö. Jag kommer att följa det med glädje och stolthet.
.
--
.
För mig är Ingegerd en förebild med både sitt inre lugn och med sitt engagemang för bildning, miljö och hälsa. Dessutom har hon en trygg ledarroll som ger inspiration. Verkligen härligt att ha en sådan chef!
.